Vegaanihaaste rohkaisee ihmisiä kokeilemaan enemmän vegeruokaa

Kuva:

MAINOS - 

Tammikuussa monet ihmiset ovat kokeilleet taas vegaaniruokaa vegaanihaasteen muodossa. Kyseessä on jo monena vuonna järjestetty tempaus, joka tunnetaan maailmalla nimellä Veganuary. Vegaanihaasteen tarkoituksena on tuoda esille sitä, että vegaaniruoka ei ole pelkkää porkkanan ja salaatin puputtamista, eikä vegaanien tarvitse esimerkiksi luopua hampurilaisista tai suklaakakuista, niitä kun on tarjolla monella paikassa myös vegaanisena. Tammikuu voi olla monelle taloudellisesti vaikea kuukausi ja monet saattavat turvautua pieneenlainaankin, joten mukana on myös paljon edullisia vegaanisia ruokia.

Maailmalla elintarvikkeita valmistavat yritykset keskittävät uusien vegaanisten tuotteiden julkaisuun juuri tammikuulle Veganuaryn aikaan. Suomessa uutuustuotteiden tulo kauppoihin tapahtuu tietyissä sykleissä ja tammikuussa uusia tuotteita ei juurikaan julkaista vaan ne tulevat kauppoihin helmikuun alussa, eli juuri silloin, kun Vegaanihaaste päättyy. Tänä päivänä kaupoissa on toki tarjolla jo paljon erilaisia vaihtoehtoja, joilla voi korvata monet liharuoat. Mutta uusille tuotteille on aina tilaa ja kysyntää.

Tänä vuonna vegaanihaasteeseen ilmoittautui yli 25 000 osallistujaa. Toisin kuin monet ajattelevat, tämän haasteen tarkoituksena ei siis ole kääntää siihen osallistujia vegaaniksi, vaan tuoda esille sen, miten hyviä vegaaniset vaihtoehdot ovat ja miten helppoa niitä on valita lautaselleen vaikkapa parina päivänä viikossa. Vegaanihaasteen voi toki suorittaa minä kuukautena tahansa, sitä ei ole pakko tehdä tammikuussa.

Haastekuukauden aikana osallistua saa sähköpostiinsa joka päivä uuden vegaanisen reseptin. Reseptejä löytyy myös vegaanihaasteen verkkosivulta sekä Instagramista.  Moni ilmoittaakin olevansa niin sanottu fleksaaja, jotka syövät pääpainotteisesti kasvispitoista ruokaa, mutta eivät kuitenkaan kieltäydy kokonaan liharuoasta.

Kasvipohjaiset ruoat yksi eniten myyntiä kasvattaneista ryhmistä

Kaupat ilmoittivat, että vuonna 2021 eniten myynti on kasvanut HeVi-ryhmässä sekä erilaisten kasvipohjaisten valmisteiden ryhmässä. Näillä tuotteilla voi ruoan valmistuksessa korvata muun muassa jauhelihan, kanan ja maitotuotteet. Kasvipohjaiset ruoat ovat tuoneet myös paljon lisää vaihtelua perheille, joissa on maitoallergiaa tai kananmuna-allergiaa. Kasvipohjaisten ruokien suosio on synnyttänyt myös uusia ruoka-alan yrityksiä. Esimerkiksi alun perin osana Pouttua ollut Pouttu Muu, joka valmistaa kasvipohjaisia Muu-tuotteita, on eriytynyt kokonaan omaksi MeEat yritykseksi. Valiolla on oma OddlyGood tuoteperheensä, joka sisältää kasvipohjaisia, maitotuotteita korvaavia tuotteita ja Fazer ilmoitti juuri uudesta Willja tuoteperheestä, joka sisältää erilaisia kaurapohjaisia vegaanisia tuotteita. Ja esimerkiksi vuoden 2021 Vuoden menestysresepti kilpailun finalisteista kolme viidestä oli täysin vegaanisia ja yhdellä oli lisäksi tarjolla myös vegaaninen vaihtoehto.

Nämä kaikki ovat hyviä esimerkkejä siitä, että esittämällä vaatimuksia ja toiveita kaupoille ja ruokateollisuudelle, on mahdollista saada kauppoihin enemmän sellaisia tuotteita, jotka sopivat omalle ruokavaliolle.  

Etenkin ulkomailla kaupoissa on koottu kaikki vegaaniset lihan, juuston ja maidon korvaavat tuotteet samaan hyllyyn, jotta uusienkin tuotteiden löytäminen olisi helppoa ja Suomessakin kaupat ovat pikkuhiljaa siirtymässä samanlaiseen asetteluun. Tällöin tuotteiden löytämisestä tehdään helpompaa myös niille, jotka eivät ole aikaisemmin kokeilleet kyseisiä tuotteita.

Monessa kaupassa uutuustuotteen myynti voi jäädä pieneksi, ja tästä syystä se poistuu muutaman kuukauden päästä kaupan valikoimasta, ainoastaan siitä syystä, että se ei ole tullut tarpeeksi hyvin esille sillä myyntipaikalla, joka sille on annettu. Monet kokevat myös uusien tuotteiden ostamisen ja kokeilemisen vaikeaksi, koska kaupan henkilökunnassa ei välttämättä ole ketään, joka osaisi neuvoa asiakasta siinä, miten näitä tuotteita käytetään.

Hedelmät, vihannekset ja tuoreet yrtit löytävät tiensä useimpien ostokoriin

Terveellisemmän ja kasvispitoisemman ruoan suosion kasvu näkyy myös kauppojen HeVi-osastoilla. Smoothieiden valmistamiseen soveltuvat hedelmät, vihannekset ja tuoreet yrtit löytyvät yhä useammin asiakkaiden ostoskärryistä. Myös tuoreiden marjojen sekä marjapakasteiden myynti on kasvanut. Perunan myynti oli jossain vaiheessa laskussa, mutta sen myynti on hiljalleen nousussa.

Parin viimeisen vuoden aikana on myyty myös todella paljon siemeniä ja omien vihannesten ja salaattien kasvattamisesta on tullut suosittu harrastus. Oman kasvimaan tuotosten myötä ihmiset ovat myös entistä enemmän kiinnostuneita ruoan alkuperästä ja lähiruoasta. Pohjanmaalta alkunsa saanut ja eri paikkakunnilla järjestettävät Reko-tapahtumat ovat hyvä osoitus siitä, että lähiruoalle ja mahdollisuudelle ostaa ruokaa suoraan kasvattajalta ja viljelijältä on kysyntää. Kun ruoan voi ostaa suoraan sen kasvattajalta, ollaan siitä myös valmiita maksamaan.