Verkkokauppa kasvaa Suomessa

Kuva:

MAINOS

Korona on aiheuttanut sen, ettäverkkokaupoista ostaminen on lähtenyt nousuun. Varsinkin koronan ollessa pahimmillaan niin riskiryhmään kuuluvat kuin monet muutkaan eivät halunneet riskeerata omaa terveyttään lähtemällä ruokakauppaan. Ruoan tilaaminen kotiin suoraan ruokakaupasta alkoi kiinnostaa ihmisiä huomattavasti enemmän kuin aikaisemmin. Moni onkin huomannut verkosta tilaamisen helppouden ja muut hyvät puolet. Ruoan tilaaminen kotiin jatkuu nyt epidemian pahimman vaiheen laannuttuakin yhtä vilkkaana kuin mitä se oli joitakin kuukausia sitten.

Nykyisin verkkokaupasta tilataan myös muutakin kuin ruokaa. Esimerkiksi vaatteet tilataan verkkokaupasta kohta useammin kuin ne ostetaan tavallisesta kivijalkamyymälästä. Verkkokaupasta ostamisen hyviin puoliin niin vaatteiden kuin erilaisten tavaroiden kohdalla kuuluu se, että valikoimaan voi tutustua kaikessa rauhassa. Eri tuotteista saa myös paremmin tietoa esittelytekstien muodossa, joten tuotteet tulevat tutuksi ihan yhtä hyvin kuin jos niitä katselisi myymälässä. Voidaan kuitenkin sanoa, että vaatteiden ja muiden tuotteiden ostaminen verkosta ei ole enää uusi asia. Niin on tapahtunut jo pitkään. Tässäkin voidaan silti havaita pienoista kasvua koronan aikana. Yhä useammat henkilöt, jotka eivät ole aikaisemmin tilanneet vaatteeita, kodintarvikkeita tai vaikka elektroniikkaa verkkokaupasta, ovat sittemmin siirtyneet ostamaan yhä useammin tuotteita juurikin verkosta.

Kaupan liitto ennakoi kasvua

Kaupan liitto on ennakoinut verkkokaupasta ostamisessa näkyvän kasvua myös koronan jälkeen. Kun ihmiset ovat kerran saaneet sykäyksen tehdä ostoksia omalta kotisohvalta, on sen jälkeen enää hankala palata niin sanotusti normaaliin. Tänä päivänä verkosta ostaminen on uusi normaali, joka tulee yleistymään entisestään tulevien vuosien aikana.

Digitalisella kaupankäynnillä on monia hyviä puolia. Verkkokaupat ovat auki ympäri vuorokauden, joten kuluttajat voivat tehdä ostoksia silloin, kun heille parhaiten sopii. Monet myöhään töissä olevat tuskailevatkin sitä, kun he eivät ehdi kauppaan. Toki kivijalkamyymälät ovat reagoineet kuluttajien ongelmiin ja siihen, että nettikauppa lisääntyy. Monet myymälät pitävät liikkeensä auki myöhään ja yhä useammat suuret marketit ovat avoinna jopa vuorokauden ympäri. Varmaa on, että myymälöiden on pystyttävä vastaamaan verkkokauppojen haasteisiin tavalla tai toisella. Yksi hyvä keino on, että myymälä perustaa myös verkkokaupan, jolloin tuotteita voi ostaa halutessaan myös netistä. Lähes kaikilla moderneilla toimijoilla onkin tänä päivänä myös verkkokauppa.

Vuonna 2019 suomalaiset kuluttajat ostivat erilaisia tuotteita niin suomalaisista kuin ulkomaisista verkkokaupoista noin 4,5 miljardilla eurolla. Jos tuota summaa verrataan vuoteen 2018, kasvua oli euromääräisesti 12 prosenttia. Tänä vuonna kasvua voidaan odottaa vielä enemmän, sillä verkosta ostetaan nyt suuremmilla summilla kuin koskaan aikaisemmin. Erityisesti suomalaiset verkkokaupat ovat olleet suomalaisten kuluttajien mieleen. Kotimaisten verkkokauppojen kasvun odotetaan olevan huikeissa lukemissa, sillä varsinkin ruoan kotiin kuljettamiseen erikoistuneet verkkokaupat ovat saaneet mukavasti jalansijaa tänä vuonna. Myös kotimaisia vaatteita ja muuta käsityötä on tuettu hienosti.